söndag 11 juli 2010

Sprutor, psykbryt och svett med ortos


Oooh denna värme, finns det några sprutor mot psykbryt? Sprutor mot rastlöshet? Sprutor mot irritation? Jag behöver dem nu. I fredags tog jag min sista spruta mot blodproppar. Risken för blodproppar ökar tydligen när man är underbensgipsad, tur att jag inte är rädd för sprutor. I 10 dagar har det ingått i morgonrutinen att injicera en spruta på magen som är blodförtunnande. Undrar om det är just den blodförtunnande ingrediensen som gjort att min mage är blå-lila-grön fläckig numera.

Jag är så otroligt rastlös hela tiden och orörlig med kryckor och ortos. Normalt skulle jag varit ute och seglat varje helg nu med stora H (maken Hasse och min Hero just nu). Det är en oerhörd lättnad att kunna stödja på foten med ortosen, annars skulle jag vara mycket mer orörlig men det känns som en för stor risk att ge sig ut på segelbåten. Eftersom min hälsena ska läka ihop av sig själv är jag väldigt rädd att skada foten igen. Skulle jag till exempel halka till på båten kan det få följden att senans ändar inte kan hitta tillbaka till varandra. Då får jag i alla fall genomgå operation och i princip börja om från början med behandlingen av hälsenebristningen.

Värmen den senaste veckan har varit tuff men med kalla duschar går det att härda ut. Lägg benet på badkarskanten, sätt dig ned och kör på kallt för fullt. Tack gode gu... nej jag menar Hälseneprojektet att jag bär ortos som går att ta av för att lufta och göra ren foten. Ortosen har redan efter 10 dagar fått en egenartad doft - trots rengörning och vädring 2 gånger om dagen. Undrar hur det doftar efter 8 veckor i sommarvärme. Gips hade varit en plåga - tänk positivt, gnäll inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar